Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

Tur til Østrig 2015

lør, 13 jun, 2015. 07:00 - lør, 20 jun, 2015. 17:00

DNK6000

Total distance: ca. 3609 km.

1. Etape.
Lørdag d. 13. juni 2015
Ikast – Melsungen.
Distance: ca.705 km.

Vi mødes på Parkeringspladsen Øst ved motorvejstilkørsel 37 kl. 07:00.Glückstadt
Vi kører ad motorvejen mod Arnborg (Søby Rasteplads V), for at hente Kristian og Kim kl. 07:15.

Derfra fortsætter turen primært ad motorvejen i retning sydover mod den tyske Autostrasse. Vi hopper dog fra motorvejen nær Rendsburg for at køre mod Glückstadt, hvor vi tager færgen over Elben (pris ca. 3,50 €). Dette for at få lidt afveksling i den megen motorvejskørsel, samt for at tage en alternativ rute forbi Hamburg.Vi møder dog igen motorvejen nær byen Soltau og kører ad A7 mod Melsungen, som skal danne rammen om vores første overnatning.

Total distance: 708.13 km
Max elevation: 377 m
Average speed: 81.89 km/h
Total time: 11:09:26
Download

 

2. Etape.
Søndag d. 14. juni 2015
Melsungen – Bregenz
Distance: ca. 477 km.

Det meste aBregenz2f dagen, på denne lidt kortere etape bliver motorvejskørsel mod byen Memmingen. Her kører vi fra med retning mod byen Bregenz ved den store sø Bodensee i grænseområdet Tyskland, Schweiz og Østrig. Vi overnatter i byen, som ligger i det nordvestlige hjørne af Østrig

 

 

 

Total distance: 477.58 km
Max elevation: 712 m
Average speed: 107.22 km/h
Total time: 06:01:50
Download

 

3. Etape.
Mandag d. 15. juni 2015
Bregenz – Oberammergau
Distance: ca. 425 km.

Vi forlader byen Bregenz og begynder for alvor at køre i bjerge. Dagens etape byder således ikke kun på bjergkørsel men også en tur gennem Liechtenstein, Schweiz, Italien, Østrig for at ende i den tyske bjergby Oberammergau. Denne dag er således en rigtig international dag med mange landeskift, så husk PAS. Vi skal denne dag køre en del hårnålesving, samt ad nogle bjerpas og tunneller, som kræver ikke kun køremæssige færdigheder men også mønt på lommen til div. udgifter undervejs. Lad os håbe, at alle bjergpassene er tømt for sne, ellers bliver det godt nok svært at finde en alternativ vej, uden at vi kommer til at runde Venedig.

IM000579.JPG     IM000578.JPG

 

Total distance: 427.86 km
Max elevation: 2334 m
Average speed: 52.98 km/h
Total time: 12:25:22
Download

 

4. Etape.
Tirsdag d. 16. juni 2015
Oberammergau – Lienz.
Distance: ca. 368 km.

Turen går fra Oberammergau til Garmisch-Partenkirchen, hvor vi skal prøve at køre ned af en af de sorte løjper eller tage en tur på hopbakken.DIGITAL CAMERA
Vi kommer også til at runde Innsbruck inden vi igen kører ad små snørklede veje mod Schlegeisspeicher. En sø midt inde i Alperne, med en kæmpestor dæmning. Der er kun én vej ind og samme vej ud. Det bliver spændende. Efter en tur i søen kører vi via Gerlos passet og Felbertauern tunnelen til byen Lienz hvor vi skal overnatte for foden af Grossglockner.

 

Total distance: 369.6 km
Max elevation: 1800 m
Average speed: 50.01 km/h
Total time: 10:50:56
Download

 

5. Etape.

Onsdag d. 17. juni 2015
Lienz – Berchtesgaden.
Distance: ca. 201 km.

Denne dag står i seværdighedernes tegn. Ud over at vi skal forsøge at indhalere den tynde luft i Alperne, samt få cyklerne bragt sikkert op og ned af Grossglockner, Kaiser Franz Josef Höhe, Edelweiss Spitze m.v. så skal vi også besøge Burg Hohenwerfen, som har dannet rammen om filmoptagelserne til Ørneborgen. Efter at vi har kigget lidt nærmere på seværdigheden fortsætter vi i tyskernes fodspor mod Hitlers sommerbolig Kehlsteinhaus, også kaldet Ørnereden. Når vi har nydt udsigten (som Hitler jo ikke gjorde, da han led af højdeskræk), smutter vi ned i byen Berchtesgaden hvor vi skal overnatte, hvis vi da ellers kan sove for alle støvletrampene.

Schlegeis 2   Edelweissspitze   Grossclockner   kehlsteinhaus   Hohenwerfen   Berchtesgaden

 

Total distance: 205.74 km
Max elevation: 2512 m
Average speed: 54.82 km/h
Total time: 09:32:17
Download

 

6. Etape.
Torsdag d. 18. juni 2015
Berchtesgaden – Spiegelau.
Distance: ca. 304 km.Salzburg

Efter en forhåbentlig god nats søvn uden at blive vækket af luftsirener eller Gestapos razziaer, skal vi bevæge os nord på mod byen Salzburg. Her skal vi se om vi kan finde Mozart og nyde byens mange flotte bygninger (eller bare sidde på en café og nyde en formiddagspilsner). Vi fortsætter fra Salzburg mod søerne Fuschlsee, Wolfgangsee, Mondsee, Attersee og Traunsee for at nå floden Donau nær byen Wesenufer. Her kører vi langs floden til Passau. Efter en pause i Passau bevæger vi os videre nordpå mod Spiegelau.

Total distance: 306.52 km
Max elevation: 807 m
Average speed: 58.12 km/h
Total time: 09:23:59
Download

 

7. Etape.

Fredag d. 19. juni 2015
Spiegelau – Braunlage.
Distance: ca. 514 km.

Efter overnatning i Spiegelau (på forhåbentlig et velkendt lille hotel), går turen for alvor mod nord i retning mod Danmark. I stedet for at køre for meget på motorvej, er dagens etape en kombination af mindre, større og store veje. Vi når dagens overnatningssted i byen Braunlage i Harzen området (som vi jo efterhånden kender så godt).

 

Total distance: 1115.26 km
Max elevation: 844 m
Average speed: 89.67 km/h
Total time: 15:35:01
Download

 

8. Etape.
Lørdag d. 20. juni 2015
Braunlage – Ikast.
Distance: ca. 614 km.

Nu vil vi jo nok gerne hjem, hvorfor dagens etape byder på den velkendte A7 og E45 mod Ikast. Ikke så meget slinger i valsen, gasrullen på det tilladte og næsen mod hjemstavnen og de ventende koner/kærester/madammer/hunde/katte og andet godtfolk.

Tilmeldte.

1. Kim.
2. John Holger
3. René
4. Kristian K.

Sådan ser turen ud: Østrig 2015 opdateret med alternativ rute

Detaljer

Start:
lør, 13 jun, 2015. 07:00
Slut:
lør, 20 jun, 2015. 17:00
Pris:
DNK6000
Begivenhed Kategorier:
, ,

Sted

Parkeringspladsen ved motorvej øst.
La Cours vej 14
Ikast, 7430 Danmark

Arrangør

René
Telefon
+45 51 44 61 68

19 kommentarer til “Tur til Østrig 2015”

  1. Fantastisk tur Rene har fået strikket sammen, stort forarbejde og perfekt udført.
    En oplevelse der næsten ikke lader sig beskrive, storslået natur bestående af bjerge, søer, floder og landsbyer, for at få navngivet en landsby i Østrig skal den mindst bestå af 2 gårde 3 huse og et fælles lokum, og dem var der mange af.
    Tak til Rene, John og Kristian for hyggeligt samvær.

  2. I Mc Ikast har vi en fantastisk kapacitet, Rene Hinrichsen.

    Med militærisk præcision, krydret med med fantastiske flotte ruter gennem Europa førte han os igennem en fantastisk tur.

    Aldrig har jeg set noget så flot og spektaktulært !

    Samtidigt havde vi et godt kammeratskab og gode stunder sammen, på trods af vores forskelligheder.

    God kombination af flot natur, fede veje veje med plads til race mw, men samtidigt også plads til stille hygge. Intet var overladt til tilfældighederne. Gode kulturelle indsalg , der har givet stof til eftertanke. Her tænker jeg specielt på Eagle Nest mv.
    Men efter knap 4000 km er min r… øm.

    Stor stor ros til Rene, han har en kapacitet der ligger langt ud over det sædvanlige. Kæmpe arbejde han har lagt i dette:

  3. 7. dag stod på turen mod Braunlage i Harzen. Denne etape er jo i hjemadgående retning. Oplevelserne i de bjergrige områder er således ved at være tilendebragt, da selv de ellers fine “bjerge” i Harzen og omegn, efter turen i Alperne, synes mere som nogle bløde bakker. Kristian var beordret til familie tam tam og måtte forlade selskabet før tid, for at køre hjemad. Kim, John og jeg valgte at fortsætte den planlagte rute og mødte undervejs Kristian på en rasteplads. Han må have kørt en omvej, eller også havde han bare taget det meget stille og roligt undervejs. Nå men hyggeligt nok. Kristian fortsatte sin tur nordpå, og vi andre indtog vores frokost på samme rasteplads. Efter en kraftig byge, som vi denne gang nød, gennem vinduerne i restauranten, fortsatte vi i solskin og tørvejr. Da vi nærmede os vore mål, besluttede vi os for at fortsætte lidt længere nordpå. Det gik jo lige så godt med at køre og humøret var højt. Da vi nærmede os Hamborg, og fik den tætte trafik og vejarbejdet bag os, kunne vi jo ligeså godt fortsætte – maskiner og mænd fungerede upåklageligt, så hvorfor ikke benytte sig af medvinden. Vi endte således i Ikast og omegn omkring kl. 23:15 en dag før tid. 15 timer på farten og en del kilometer senere.
    Alle er således kommet hjem i hel tilstand (ihvertfald fysisk), og måske nogle enkelte kilo tungere, på grund af den gode mad. Ihvertfald mange kilo tungere på oplevelser.

  4. 6. dag til Spiegelau, skrevet lidt forsinket grundet manglende Wifi forbindelse. Dagen har været god og tør. For en gang skyld har det ikke regnet og vi ankom til Spiegelau i næsten tørvejr. Det vil sige, at de sidste kilometer gennem naturparken inden ankomst bød på regnvejr. Ikke noget som kunne irritere, da vi jo efterhånden er eksperter i at køre i regnvejr. Ikke desto mindre er det jo ikke super fedt og sætter da også en dæmper på den samlede oplevelse. Vi har indlogeret os på Hotel Walfrieden, hvor nogle har boet før. Fint hotel med god service og en effektiv tørrekælder (til alt der våde kluns),

  5. SUPER FED dag idag. Ingen sne og fine veje. Vi kom over Grossclockner og selv om temperaturen ikke var højere end 1C, holdt vi maskinerne varme med de mange fantastiske sving. Dagen stod også i kulturens tegn og vi har besøgt både Hohenwerfen (ørneborgen) og Hitlers sommerbolig, Kehlsteinhaus. Vi overnatter i Berchtesgaden.

  6. 4.dag er overstået, og til en forandring kørte vi også idag i pisse øsende regnvejr. Ikke desto mindre har vi oplevet en fantastisk flot natur, skønne veje og fine seværdigheder. Idag er vi landet i byen Lienz, for imorgen at krydse bjergpasset ved Grossclockner. De lokale fortæller, at vejret ikke er for godt. Der falder en del sne. Nu venter vi og ser hvordan vejret ser ud i morgen tidlig. Alternativ plan er lagt.

  7. Så er vi ankommet til Oberammergau. Efter at vi sagde farvel til vel nok Østrigs mest sure pensionats-mutter, satte vi kursen ud af Bregenz i øsende regnvejr. Det tog 30 minutter at tilbagelægge 10 km, ud af byen i myldretrafikken. Humøret var sgu ikke for højt, selv om vi havde sat os for at gennemføre den planlagte etape til punkt og prikke. Hele formiddagen blev kørt i regnvejr og såvel cykler som ryttere var udfordret. Ikke desto mindre klarede det op efter frokost og humøret steg adskillelige grader. Hold da kæft en flot tur. Sikke veje og sikke bjerge. Vi fik godt nok udfordret såvel materiel som chauffører på denne bjergetape, som bød på både større og mindre, samt meget små veje. Kraftige stigninger og nedkørsler. Mange hårnålesving og dybe kløfter. Der var bare ikke et øje tørt. Efter godt 12 timer i sadlen, ankom vi omkring kl. 2030 til vores hotel. Her til aften pisser det ned igen, og vi er lidt bekymret for, om morgendagen igen skal begynde i dykkerdragt.
    Ellers er det gået godt. John havde en punktering på baghjulet, som hurtigt blev fikset og Bimmeren fik pusten tilbage.
    Vi er alle en smule brugte efter den krævende etape, men glæder os helt vildt til imorgen.

    • Hvordan sur? var det bare jeres humør hun ikke kunne tåle? Kørte i iført våddragt eller blev den bare våd. Hold kæft hvor ville jeg gerne have været med, lige bortset fra de dybe kløfter, dem kan jeg godt undvære. Jeg tror at FJR’en går i stykker hvis den kører ud over kanten!!!

  8. Så er dag 2 veloverstået. Turen er gået rigtig godt og vi er fremme i Bregenz. Vejret har været fantastisk hele dagen. Vi ankom en del tidligere end beregnet, da pensionistklubben jo skulle op og morgentisse klokken kvalm. Vi har således brugt eftermiddagen på dels at finde et gasthaus og dels set lidt af strandpromenaden. Vi bor i noget gammelt lort med lokum i gården – næsten. 🙂
    Alle fire maskiner og mandskab fungerer.

  9. Så er turen til Melsungen i hus. Vi har haft en rigtig god tur med kun få byger. En god alternativ rute med færgeoverfart over Elben. Godt med et afbræk til den ellers noget trivielle autostrasse. Her kl. 1842, sidder vi og nyder en pils på Hotellets terrasse.

  10. Hej med jer, jeg ønsker jer en helt igennem fantastisk tur. Det er virkelig beklageligt at jeg ikke tør tage den lange tur med mine ryg problemer. Jeg er dybt misundelig. Glæder mig til at høre mere om jeres oplevelser.
    Jeg vil følge med her på siden.

  11. Så nærmer tiden sig til den ultimative udflugt til de Østrigske alper og Tyrol. Glæder mig til en rigtig spændende oplevelse med mange kilometer gennem en fantastisk natur og højdemeter. Besøg ved historiske “monumenter”, og forhåbentlig godt vejr.
    At mærke friheden og naturens kræfter når man kører på motorcykel vil være i fokus på denne tur.
    Næste lørdag går det løs, kan næsten ikke vente 🙂

Skriv en kommentar